- Dette skal markere noe mer enn et navnebytte og en ny logo. Menneskene, kompetansen og servicen skal videreføres, men samtidig skal vi satse enda friskere de neste årene, uttaler en av eierne, Erik Godard, som tar over stafettpinnen som daglig leder etter Leif Overn.
Innholdsrik historie
I 1987 slo Gravdal Kontormiljø og Facit Ericsson seg sammen til ett selskap som fikk navnet Kontorland. Det var Erik Godard sin far, Axel Godard, som startet firmaet sammen med Bjarne Gravdal og Leif Overn. Den gang var skrivemaskiner, printere, kassaapparater og kontormøbler det store.
- 30 fartsfylte år har lært oss én ting: når verden endres – endres behovene. Et par av produktkategoriene har riktignok overlevd, men utviklingen innen teknologi og tilhørende behov har vært ekstrem. PCer med 20 MB harddisk er ikke lenger spesielt etterspurt.
Mot slutten av 90-tallet vokste behovet for IT-support og tilhørende konsulentarbeid i bedriftsmarkedet. Fremtidsrettede hoder hos Kontorland så tidlig dette behovet.
- I 1998 ble firmaet IT-Systemer etablert som et slags utskudd fra Kontorland. En av hovedårsakene til etableringen var at vi strevde med å tiltrekke oss IT-spesialister under Kontorland-navnet. Du kan si at navneproblematikken har vært aktuell helt siden den gang.
Siden oppstarten har Kontorland opplevd en rekke innovasjoner og teknologier som har hatt sterk innvirkning på deres forretningsmodell. Likevel påpeker Godard at de antageligvis må forberede seg på enda hurtigere endringstakt i årene fremover.
- Utviklingen gjennom de siste tiårene har for så vidt gått fort, men samtidig føler jeg det går enda fortere nå enn tidligere. Nå må vi ta høyde for globale endringer som kan få direkte konsekvenser for vårt marked – nesten over natta.
Betydningen av en ny profil
Selskapets historie har altså vært preget av stadige forandringer. Nå skal også selve Kontorland-navnet vike til fordel for noe nytt – Easify. En ny visuell profil medfølger også.
- I en bransje med konstant forandring har vi evnet å tilpasse oss. Dette, kombinert med å være tro mot våre grunnverdier, har vært nøkkelen til vår utvikling. Med den nye profilen har vi en bedre mulighet til å fremstå som de vi egentlig er, og formidle dette ut mot markedet.
- Den nye profilen skal vise at vi fortatt er aktuelle. At vi våger å satse, er innovative, moderne og fremoverlente.
Godard synes det er viktig å påpeke at grunnsteinen i selskapet, nemlig de ansatte og deres verdisett, vil bestå.
- Selv om vi endrer navn og profil vil folka være de samme. Helt fra oppstarten har vi hatt et sterkt fokus på personlig service, trygghet og å gjøre ting enkelt. Disse verdiene skal fortsatt definere oss – vi skal bare kommunisere dem enda tydeligere enn før.
Blikket rettet mot fremtiden
Godard og resten av Easify har planer om å fortsette utviklingen i de neste årene – både i form av nye kunder og ny kompetanse.
- Det er ikke noe hemmelighet at vi har ambisjoner om videre vekst. Vi vet at fremtiden er full av nye endringer. Kanskje flere enn noen gang. Easify skal angripe denne fremtiden med hodet først.
- Vi har det som skal til for å lykkes, fordi vi har de beste folka. Samtidig er vi stadig på utkikk etter dyktige folk som er nysgjerrige og læringsvillige. I denne bransjen er du aldri utlært og du må være på tå-hev for å være i forkant.